Hjemmelaget pitabrød

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette trenger du:
(5 stoooore pitabrød)

♦5 dl sammalt hvetemel, finmalt ♦1 dl havregryn ♦2 dl siktet hvetemel ♦3 dl ekstra lett melk (laktosefri for de som trenger det) ♦1 klype salt ♦0,5 dl akasiehonning ♦1 ss matolje ♦1 stk fersk gjær

Dette gjør du:

Bland alt det tørre. Varm opp melka i en kjele til den er ca 38 grader, så smuldrer du opp gjæren og rører inn. Rør også inn akasiehonningen og oljen her. Så blander du sammen det tørre og det våte, og elter i ca 5 minutter. Sett til heving i 45-60 minutter til deigen er dobbel størrelse. Så legger du noen klumper deig på bakepapirkledde stekebrett, og klemmer ut til de ser ut som pitabrød. 
Sett ovnen på 200 grader, mens brødene etterhever i ca et kvarter, før du setter brettet inn midt i ovnen. Stekes i 18-20 minutter.
(Vil du ha mindre pitabrød i størrelse, må du også minke litt på steketiden!)

Vi brukte pitabrød til å lage en sunnere fredags-kebab, med mager dressing, salat, mais, gulrøtter og krydret kyllingkjøtt.

Smaker også godt til frokost med litt sukkerfritt syltetøy på!

-Velbekomme ♥