Litt sunnere pølseform

11231211_10153554518135930_6090673967277004655_o

 

Dette trenger du:

♦15 mandelpoteter ♦Ønsket mengde bulgur ♦5 økologiske gulrøtter  ♦Et par «stilker» vårløk ♦150 g melange ♦10 stk prior grillpølse av kylling og kalkun ♦Salt ♦Litt H-melk (Laktosefri, for de som trenger det)

Glutenfri versjon: velg quinoa eller bokhvete fremfor bulgur og sørg for at pølsene du kjøper er glutenfrie!

Dette gjør du:

Kok potetene med skallet på til de er nesten klare. Så fjerner du vannet i kjelen, og lar de stå og dampe seg ferdig på kjøkkenbenken med lokket på.
Når de er møre, men fortsatt faste kan du fjerne skallet. så moser du potetene så godt som mulig oppi en kjele med 50 gram smeltet smør. Rør inn melken, og smak til med salt.

Mens potetene koker kan man kutte pølsene og vårløken. Kutt også opp gulrøttene i ganske små biter, og kok de til de er nesten klare. Kok også bulguren som anvist på pakken.

Når alt er klart fordeler du det i en ildfast form. Først potetmos, så bulgur. Deretter gulrøtter og pølser blandet, og vårløken på toppen. Dette skal stå i ovnen på ca 200 grader i ca 15 minutter.

Når den er ferdig lar du den stå og hvile litt før du serverer.

-Velbekomme